Uge 7 – Fortune favours the bold.

Vores reflektioner over lean versus bold tilgangen.

Vi synes at de to tilgange kan anvendes meget supplerende.

Lean startup er den mere sikre tilgang, hvori alle beslutninger bliver truffet ud fra et grundlag baseret på troværdige data. Den validerede læring inkluderes i build-measure-learn loopet for at kontinuerligt forbedre produktet og virksomheden ud fra kunderne og markedets input. Bliver det nødvendigt at lave et pivot i sin forretningsmodel anser vi bold tilgangen som en metode der gør det muligt at lave store spring og dermed spare ressourcer. Lean tilgangen er mere langsommelig, hvilket kan være dræbende for mindre start-ups, da de kan risikere at løbe tør for benzin før de er kommet ud af indkørslen.

I lean startup tilgangen er der mere fokus på inkrementelle opgraderinger, og altså den sikre vej til et viable product, men ifølge Bold og Blue Ocean er det essentielt at skabe et produkt som ikke møder konkurrence eftersom dette skaber flere muligheder og grundlag for vækst. Bold/blue ocean mener desuden at man skal finde et helt nyt og ikke-eksisterende marked, et “blue ocean” vel og mærket da konkurrence er en hæmmende faktor. Man vil derfor ikke ende i det “røde hav”, som er en metafor på den “blodige” konkurrence der opstår når flere virksomheder kæmper for succes med et lignende produkt. Her handler det altså ikke i så høj grad om at skabe et MVP, men nærmere at tænke i de her uopdaget muligheder der blot venter på at blive udforsket.

Vi ser tilgangene som supplerende værktøjer, der kan anvendes alt efter situationen. Vurderer man at det er nødvendigt at lave et kraftigt pivot, kan man anvende bold/blue ocean tilgangen for at lave store forandringer på kort tid. Identificere de uudnyttede markeder og derefter tilpasse produktet og forretningsstrategien på baggrund af validerede data. H

Hvordan kan vi skabe monopol ud fra de fire monopol karakteristika.

1. Proprietary technology

Hvis vi er stand til at opbygge en helt ny og intelligent måde at bruge og genbruge virksomhedens eksisterende viden, så virksomheden ikke skal bruge ressourcer på skabe noget der allerede eksisterer. Ud fra viden i felten var dette nemlig et stort ønske i markedet, som eksisterende løsninger i kunne løse tilfredsstillende.

2. Network effects

Hvis vi er i stand til at opbygge et socialt netværk på markedspladsen bestående af arkitekt studerende og virksomheder som bygger scripts til hinanden kan vi skabe monopol gennem netværkseffekten.

3. Economies of scale

Economies of scale er mere svær at skabe monopol på i forhold til vores virksomhed og forretningsmodel. På nuværende tidspunkt er vi fokuseret customer intimacy, men trods det, er vi fokuseret på hvordan produktet kan generaliseres på tværs af lign. virksomheder og brancher. Og på det teknologiske plan, er vi også opmærksomme på, at bygge et fundament, som kan skaleres på sigt.

4. Branding

Givet at det er farligt at starte ud med et brand, uden noget substans i produktet er det svært for os, at skabe monopol på baggrund af vores branding. Det vigtigste lige nu er at komme frem til et produkt med reel værdi for arkitekterne, inden vi begynder at lægge kræfter i det æstetiske design af systemet og brandingen af virksomheden.

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *